دوشنبه , دی ۳۰ ۱۳۹۸
قالب وردپرس درنا توس
اطـلاعیه بـروزرسانی و تـخفیف هـای ویژه سـایت :
خانه / بازاریابی / تحقیقات بازاریابی چیست و انواع آن

تحقیقات بازاریابی چیست و انواع آن

در گذشته هدف از انجام تحقیقات بازار، یافتن راه و روشی به منظور ارتقای حجم فروش در شرکت ها بود. پس از مدتی این دیدگاه بهبود یافت و هدف از تحقیقات بازار و بازاریابی درک و فهم نیاز مشتریان شد.

بدین ترتیب محققان و پژوهشگران بازار، ممیزی فروشگاه ها، کاهش موجودی انبارها و خواست مصرف کنندگان را به منظور عرضه اطلاعات ضروری جهت حرکت و فروش بیشتر محصولات مورد توجه قرار می دانند.

در طول زمان مدیران بازاریابی به طور فزاینده ای اهمیت درک و فهم خریداران و مشتریان را تشخیص دادند و مواردی از قبیل مشاهده در حین خرید، بررسی نحوه مصرف، تحقیقات گروه کانون، تحقیقات پیمایشی و … جهت تحقیق در خصوص بازار رواج یافت.

اعتقاد کلیه مشاوران و اساتید بازاریابی در سراسر دنیا بر این است که انجام تحقیقات بازار و بازاریابی به منظور برنامه ریزی و اعمال فرایند بازاریابی حیاتی است و بدون انجام تحقیقات بازار و شناسایی رفتار مصرف کننده نمی توان تصمیمات بازاریابی مناسبی اتخاذ نمود. در صورت عدم بکارگیری اطلاعات ناشی از تحقیقات بازار، وقت و منابع زیادی به هدر می رود.

تحقیقات بازاریابی كتابخانه ای :

تحقیقات بازاریابی كتابخانه ای DESKTOP MARKETING RESEARCH  سرآغاز انجام انواع بازاریابی است. این مرحله کاملاً ضروری است و از طریق آن می توان تعریف مناسبی از مشکل یا مساله به دست آورد. در این نوع تحقیق ابتدا مشکل را تعریف کند و سپس فرضیه هایی ارائه دهد که از طریق طرح های تحقیقاتی رسمی تر ارزیابی شود. شایان ذکر است که در تحقیق اکتشافی طرح تحقیق رسمی وجود ندارد.

این مرحله چندان علمی به نظر نمی رسد. از آنجا که هدف تحقیق اکتشافی مشخص کردن مشکل اصلی است، پژوهشگر باید از تعدادی روش های غیررسمی برای تعریف مشکل استفاده کند که لازمه آن قدرت تصور و انعطاف پذیری است. با اینکه در مطالعه اکتشافی از روش های غیررسمی استفاده می شود، این مطالعات از اهمیت بسیاری برخوردار است.

روش های تحقیقات بازاریابی کتابخانه ای:0507_library-books1

روش های طرح تحقیق كتابخانه ای عبارتند از: بررسی مقالات و کتب موجود، پرسش از افراد متخصص و متبحر و بررسی چند مورد برگزیده مانند پایگاه های اطلاعات دولتی از قبیل سازمان توسعه تجارت ایران و مرکز آمار بانک مرکزی و سازمان كمرك و . . . . نتیجه تحقیقات بازاریابی كتابخانه ای فهم بهتر موضوع می باشد.

 

تحقیقات بازاریابی کمی

در تحقیقات بازاریابی کمی از روش های استفاده می شود که بتوان نتایج را اندازه گیری کرد ، این روش ها بر پایه تحقیقات پیمایشی قرار دارد که اغلب از نمونه هایی بیش از صد نفر استفاده می شود

در تحقیقات بازاریابی کمی یا تحقیقات کمی بازاریابی QUANTITATIVE MARKETING RESEARCH از روش هایی استفاده می شود كه بتوان نتایج را اندازه گیری كرد. این روش ها بر پایه تحقیقات پیمایشی قرار دارد كه اغلب از نمونه هایی بیش از صد نفر استفاده می شود.

  بهترین راه این است كه از تركیبی از روش های كیفی و كمی استفاده نمود.

روش های تحقیقات بازاریابی کمی

از روش های متداول در تحقیقات كمی در بازاریابی می توان در حوزه های زیر استفاده كرد.

۳-۱- تحقیقات درباره بازار :strategic-consulting

بررسی سهم بازار یك محصول یا شركت در مقایسه با رقبا، بررسی چگونگی بخش بندی بازار، بررسی كانال های توزیع در مقایسه با رقبا، امكان سنجی ورود محصول جدید به بازار و . . .  .

۳-۲- تحقیقات درباره مشتری و مصرف كننده:

بررسی ویژگی های جمعیتی مشتریان محصول، بررسی الگوی خرید مشتریان، بررسی الگوی مصرف مشتریان، بررسی میزان وفاداری مشتریان به مارك تجاری، بررسی میزان رضایت مشتریان از محصول، بررسی نیازها، خواسته ها و انتظارات مشتریان از محصول، بررسی ویژگی های بازار هدف در فرایند تصمیم‏گیری خرید و … .

۳-۳- تحقیقات درباره محصول و خدمت:

بررسی ویژگی های محصول در مقایسه با رقبا، بررسی جایگاه شركت در بازار هدف (شناخت، عملكرد، نگرش، رضایت)، بررسی جایگاه محصولات یك شركت در بازار هدف از نظر محصول، قیمت، توزیع و پیشبرد فروش، پیش آزمون محصول جهت دستیابی به سلیقه مصرف كنندگان، بررسی شاخص های محصول شامل سهم بازار، سهم در اذهان ، نفوذ در مخاطبان، ترجیح محصول، بررسی بسته بندی محصول و . . .  .

تحقیقات بازاریابی كیفی :

تحقیقات بازاریابی کیفی QUALITATIVE MARKETING RESEARCH، بخش عمده ای از تحقیقات علمی در علوم مختلف به خصوص در علوم اجتماعی و بازاریابی را تشکیل می دهد. هدف عمدۀ از انجام تحقیقات کیفی  بدست آوردن اطلاعات عمیق و درونی دربارۀ رفتارهای انسانی و دلایل حاکم بر این رفتارها است.

تحقیقات کیفی بازاریابی بیشتر به دنبال چرایی تصمیمات و اعمال انسان ها هست. چگونه، کجا و چطور و چه زمانی تصمیم به خرید گرفته می شود. معمولاً تحقیقات کیفی دارای نمونه های محدودی هستند.

روش های تحقیقات بازاریابی کیفی

۱- مصاحبه عمیق:interview-not-going-that-well

در این نوع از مصاحبه، رویکرد پژوهشگران  کمابیش هدایت کننده است. اما به هر شكل  اواست که موضوع مورد مصاحبه را پیشنهاد می کند. مصاحبه کننده آزادی کاملی در اداره مصاحبه دارد همان طور که مصاحبه شونده نیز در پاسخ هایش از آزادی کامل برخوردار است. در این مورد انجام تعدادی مصاحبه مفید به نظر می رسد. در این مصاحبه نیز، پژوهشگر تلاش می کند محتوای پنهان مصاحبه را مشاهده  کرده و آن را به شیوه ای کیفی تحلیل کند. مصاحبه در این روش بر فرد متمرکز است. برای نمونه در این پژوهش برای یافتن انگیزه ها، پژوهشگر در پی آن است که دلایل خصومت مصاحبه شونده را با خانه های پیش ساخته یا سوپ های حاضری و غیره مطلع شود. در این روش ما با شیوه ای کمابیش هدایت کننده  مصاحبه شونده را به سوی هدف خود هدایت می کنیم تا از تداعی ها و نظرات او را در هنگام انتخاب مطلع شویم. به سه شكل كلی می باشد: مصاحبه ساختار یافته، نیمه ساختار یافته، بدون ساختار (آزاد)

۲- گروه كانون Focus Group:

می توان مصاحبه گروه کانون، گفت پرکاربردترین روش کیفی تحقیق و پژوهش در بازاریابی است.این روش در واقع از روش هایی است که بازاریابی از علوم اجتماعی وام گرفته است. در این روش از گروهی از مردم درباره ادراک، عقاید، باورها و نگرش هایشان در ارتباط با مفاهیم محصول، خدمت، تبلیغات، ایده، بسته بندی و مواردی از این دست سؤال پرسیده می‏شود. این سؤالات در جلسه ای با حضور همۀ اعضای گروه و به صورت تعاملی پرسیده می‏شود و همۀ افراد در بیان عقایدشان آزاد هستند. گروه کانون به عنوان ابزاری مهم برای دریافت بازخورد نسبت به محصولات و خدمات شرکت ها به کار گرفته می‏شود. گروه کانون به شرکت هایی که در فکر بهبود بسته بندی، محصول، برند و یا آزمون محصول یا خدمات جدید خود هستند، کمک شایانی می کند. بحث هایی که در این گروه ها صورت می گیرد می تواند دیدگاه خوبی به مدیران دربارۀ نگرش بازار نسبت به محصولات و خدمات مورد نظر ایشان بدهد، اما نمی تواند اطلاعات با ارزشی دربارۀ اندازه و پتانسیل بازار فراهم نماید.

پس بطور خلاصه گروه کانون نوعی مصاحبه است که توسط مصاحبه گر آموزش دیده و حرفه ای و در جمع گروه کوچکی از پاسخ دهندگان انجام می‏شود. معمولاً این گروه ها بین  ۸ تا  ۱۲ نفر خواهندبود و هر جلسه بین ۲ تا ۳ ساعت زمان خواهد برد. این مصاحبه دارای ویژگی غیرساختارمند است و پاسخ دهندگان دارای آزادی کامل برای بیان دیدگاه هایشان هستند.

۳- طوفان مغزی:1293910

طوفان مغزی ابزاری محبوب است که از آن برای تولید راه حل های خلاقانه استفاده می کنیم.زمانی که می خواهید از شیوه‏های تکراری و الگوهای ایجاد شدۀ فکری رهایی یابید، این شیوه بسیار مفید است در این روش می خواهیم شیوه های نگاه کردن به مسئله را توسعه دهیم. همچنین کمک می کند تا بر بسیاری از مسائلی که موجب می‏شود حل مسئلۀ به صورت گروهی، یک روند نامطلوب باشد غلبه کنید.

این شیوه به محققان پارک بازاریابی کمک می کند تا تجربۀ متنوعی را از همۀ اعضای تیم در طول حل مسئله داشته باشید. این موجب افزایش غنای ایده های بررسی شده  می شود، بدین معنی که می توانید راه حل های بهتری را برای مسائل پیش ‏رویتان پیدا کنید.

[۱]- Depth Interview

[۲]- Focus Group

[۳]- Brain Storming

[۴]- Observation

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

استراتژی گربه ای

فرض کنید در محله شما دویست خانه وجود دارد، و محله شما قلمرو زندگی پنج …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *