مهارت های نرم مدیریتی
مهارت های نرم مدیریتی
تهیه: گروه علمی چیرگی
در مدیریت کسب و کار، شرکت و سازمان، بهره مندی مدیران از مهارتهای نرم بسیار حیاتی هستند و میتوانند تأثیر زیادی بر کیفیت کار و عملکرد سازمان داشته باشند. برای اینکه در کار خود مهارت داشته باشید و در نهایت به یک رهبر عالی تبدیل شوید، باید مهارت های نرم ضروری برای مدیران را داشته باشید. مهارت های نرم با ارزش هستند زیرا یادگیری آنها سخت تر است. شما می توانید مهارت های نرم خود را در طول دوره کاری خود توسعه دهید. علاوه بر این، مهارتهای نرم برای رهبری مؤثر و مدیریت عملکرد حیاتی هستند. از بین تمام مهارت هایی که یک مدیر می تواند داشته باشد، مهارت های نرم عامل تغییر بازی هستند.
مهارت های نرم ضروری برای مدیران کدامند؟
برخی از مهمترین مهارتهای نرم مورد نیاز مدیران عبارتند از:
مهارت ارتباطی
مهارت رهبری
مهارت حل مسئله
مهارت مدیریت زمان
مهارت همکاری و تیمی
مهارت انعطافپذیری
مهارت تحلیل داده
مهارت انگیزش و انگیزهبخشی
هوش هیجانی
برای کدام مدیر چه مهارت نرمی واجب تر است؟
توانمندشدن مدیران برای موفقیت سازمان شما حیاتی است. مدیران مورد اشاره ما فقط مدیران سطح عالی نیستند. مدیران سطوح بالا قدرت تصمیم گیری زیادی دارند اما اگر به دنبال رهبرانی هستید که بیشترین قدرت را برای تأثیر مستقیم بر فرهنگ و تغییر در سازمان خود داشته باشند، باید روی مدیران سطح متوسط تمرکز کنید. مدیران سطح میانی ارتباط مهمی بین مدیریت بالاتر و کارکنان خط مقدم که عملیات روزانه سازمان را اداره می کنند، فراهم می کنند. رهبری مستقیم یک کارمند عمیقاً بر تجربه کار آنها برای سازمان شما تأثیر می گذارد. اکثر کارمندان سازمان شما به مدیران سطح متوسط گزارش می دهند. به عبارت دیگر، مدیران سطح متوسط شما تجربه کارمندان را در سازمان شما تعریف می کنند.
مهارت های ارتباطی
این مهارت به تمام روش هایی که مدیران شما با افراد دیگر در تعامل هستند اشاره دارد. این شامل تعامل با کارمندان، مشتریان و سایر رهبران سازمان شما می شود. مهارت های ارتباطی بر توانایی مدیر برای همکاری، تعیین انتظارات و گوش دادن به کارمندان تأثیر می گذارد.
به عنوان نمونه، مدیری که از در برقراری ارتباطات مؤثر مهارت دارد، می تواند الزامات و انتظارات یک پروژه را به وضوح به اعضای تیم خود بیان کند و برای دریافت بازخورد مناسب، به گزارش ها خوب گوش دهد و نقاط تماس منظمی را با همکاران و اعضای تیم برقرار سازد.
تصمیم گیری
مهارت های تصمیم گیری به توانایی مدیر شما در انتخاب بین دو یا چند گزینه اشاره دارد. بسیاری از این تصمیمات باید تحت فشار در محیط کسب و کار گرفته شود. تصمیم گیرندگان توانمند، می توانند یک موقعیت دشوار یا پیچیده را ارزیابی کنند، خطرات و مزایای مرتبط با هر تصمیم را شناسایی کنند و نتیجه هر انتخاب را پیش بینی کنند.
به عنوان نمونه، یک مدیر دارای مهارت در تصمیم گیری نظرات لایه های مختلف سازمان را می گیرد، از منابع متنوع، اطلاعات لازم را گردآوری می کند، ارزیابی درست می کند و گزینه های مختلف را از نظر معابل و مزایا می سنجد تا به تصمیم درست برسد.
تطبیق پذیری
سازگاری و تطبیق پذیری به تعدیل مهارت ها یا رفتارها به تناسب شرایط یا شرایط در حال تغییر اشاره دارد. در تجارت، همه چیز به طور مداوم در حال تغییر است، خواه یک راه حل جدید فناوری باشد یا تغییر در محیط اقتصادی. انطباق پذیر بودن به مدیران کمک می کند تا به جای چسبیدن به روش های قدیمی تفکر، تغییر را در سازمان آغاز کنند.
مثلاً وقتی سازمان شما یک راه حل نرم افزاری جدید را پیاده سازی می کند، مدیران سازگار به سرعت طرز کار با این ابزار را یاد می گیرند و فرآیندهای خود را برای تناسب با راه حل جدید تغییر می دهند، و کارکنان خود را برای استقبال از این تغییر تشویق می کنند.
مدیریت زمان
مدیریت زمان از جمله مهارت های نرم است که تأثیر بالایی در بهره وری دارد. مدیران دارای مهارت مدیریت زمان در اولویت بندی، تفویض اختیار و سازماندهی برنامه های خود خوب هستند و به جای هدر دادن زمان و انرژی برای فعالیتهای غیرمولد، روی گزینه های حیاتی متمرکز می شوند.
به عنوان نمونه، یک مدیر ماهر در مدیریت زمان فراتر از توان تیمش وظیفه به عهده نمیگیرد و در واسپاری کارها و زمان انجام و میزان وقت گذاری روی هر کار جدول زمانی دارد.
گوش دادن فعال
گوش دادن فعال از جمله مهارت های نرم ارتباطی است. یک شنونده فعال هنگام مذاکره و ارتباط با افراد، توجه می کند، سؤال میپرسد، بازخورد می دهد و پاسخ های مناسب ارایه می کند.
حل تعارض
تعارض و اختلاف در محیط کسب و کار اجتناب ناپذیر است. آنچه مهم است مدیریت تعارض است. یک مدیر دارای مهارت حل تعارض، می تواند با پیدا کردن زمینه مشترک بین دو یا چند کارمند به کاهش و حل تعارض میان آنها کمک کند. سازمان هایی که از وجود مهارت حل تعارض در مدیران خود محرومند، کمتر رنگ آرامش و ثبات می بینند و تعارضات به حدی رشد می کند که نرخ ماندگاری نیرو، بهره وری و احتمال دستیابی به اهداف کاهش می یابد.
تفکر انتقادی
مدیران دارای تفکر نقاد در مواجهه با هر موضوعی بدون شتابزدگی دست به بررسی و ارزیابی می زنند. به جای واکنش، پاسخ مناسب می دهند. مهارت تفکر نقاد به توانایی یک مدیر برای تجزیه و تحلیل یک مسأله، طراحی و ارزیابی راه حل های ممکن و انتخاب و اجرای بهترین راه حل موجود اشاره دارد. مهارت تفکر دقاد با خلاقیت نسبت تنگاتنگی دارد.
توصیه چیرگی
شاید بتوان به اتکای مهارت سخت وارد کاری بشوید و یا کسب و کاری را شروع کنید اما با ضریب احتمال بسیار بالا، برای ادامه دادن، رشدن کردن و درجا نزدن به مهارت نرم نیاز دارید. مهارتهای نرم برای موفقیت در هر شغل و کسب و کاری هستند. افرادی که توانستهاند این مهارتها را به خوبی در خود پرورش دهند، قادرند بهترین عملکرد را در محیط کاری خود داشته باشند و در مسیر رسیدن به اهداف با اطمینان بالاتری حرکت کنند.
اول از همه، باید این مهارتها را شناخت و درک کرد. آگاهی از نیازهای خود و نقاط ضعف در این زمینه اولین قدم است. سپس، با مطالعه و آموزش مداوم میتوان این مهارتها را بهبود بخشید. دورههای آموزشی، کتابخوانی و مشارکت در کارگاهها و دورههای آموزشی میتواند در این راه مفید باشد. همچنین، تجربه عملی و تمرین نیز بسیار مؤثر است. با ارائه خود به فرصتهای جدید و شرکت در فعالیتهای مختلف، میتوانید این مهارتها را در موقعیتهای واقعی تمرین کنید و بهبود بخشید
مهارتهای سخت در مدارس و دانشگاه ها قابل کسب است اما در زمینه مهارت های نرم همپای مهارت های سخت توجه نکردیم. شما می توانید با شرکت در دورههای آموزشی مرتبط با مهارتهای نرم و ایجاد فرصتهای آموزشی در سازمان خود، میتوانید به خودکارآمدی و موفقیت تیم و سازمان خود کمک کنید.
با کسب و تقویت مهارت های نرم در خود می توانید رشد کنید، توسعه بیافرینید و ارزشآفرین شوید.
مجموعه علمی چیرگی با روش آموزشی ترکیبی و کاربردی با نگاه به مطالعات جهانی و بوم کسب و کار ایران دوره های آموزشی مهارتی در سطح سازمانی و عمومی ویژه مدیران، کارشناسان و فعالان کسب و کارها برگزار می کند. شما مدیر گرامی می توانید از طریق لینک ثبت نام از جزییات کارگاه های چیرگی مطلع شوید.
دیدگاهتان را بنویسید