چگونه مهارت های مفهومی خود را بهبود ببخشید؟
چگونه مهارت های مفهومی خود را بهبود ببخشیم؟
منبع: Coursera2023، با اندکی تلخیص و اضافات
مهارت های مفهومی برای حرفه ای ها در تمام سطوح کلیدی است. این مهارتهای تفکر به شما این امکان را میدهد که به مشکلات و ایدههای پیچیده از یک دید وسیع برخورد کنید و راههای نوآورانه برای نزدیک شدن به ایدههای جدید ایجاد کنید. اما به طور دقیق مهارت های نرم مفهومی چیست؟ شامل چه مهارت هایی می شود؟ چه کمکی به ما در شرایط پیچیده محیط کار و زندگی می کند؟ چگونه مهارت های مفهومی خود را می توانیم بهبود ببخشیم؟ این مطلب، پاسخ به این پرسش ها را ساده و روان به شما می گوید.
مهارت های مفهومی چیست؟
مهارت های مفهومی در کنار مهارتهای نرم انسانی و ارتباطی که به توانایی کار با افراد تأکید دارند به تسلط و توانایی کار بر اساس مفاهیم و ایده ها اشاره دارد.
مهارت های مفهومی، توانایی هایی هستند که به شما امکان می دهند تصویر بزرگتر و هدف نهایی را درک کنید. در حالی که جزء گرا بودن به شما امکان می دهد بر روی جزئیات کوچکتر یک پروژه تمرکز کنید، مهارت های مفهومی به شما کمک می کند پروژه یا مسأله را به عنوان یک کل تصور کنید. این روش نگاه به مسایل، به ویژه برای موضوعات چندوجهی و پیچیده که تصمیم گیری را سخت و دشوار می سازد، اهمیت و کارآمدی بالایی دارد.
مهارتهای مفهومی عمدتاً حول محور تولید ایدهها، استفاده ترکیبی از شهود خلاق و درک جامع از یک زمینه معین به عنوان مثال، صنعت، مأموریت و اهداف سازمانی، پویایی رقابتی، و غیره میچرخند.
درک تصویر بزرگتر به شما امکان می دهد راه هایی را برای تجزیه یک ایده پیچیده به مراحل عملی بیابید. همچنین تضمین میکند که وظایف را به روشی انجام دهید که در خدمت هدف بزرگتری باشد. این می تواند شما را تشویق کند تا روی بخش های مناسب تمرکز کنید و در صورت لزوم توجه به جزئیات کمتر مهم و فاقد اهمیت بالا را کاهش دهید. مهارتهای مفهومی همچنین به شما کمک میکند دیدگاه روشنی از اینکه چرا کارها به همان شکل انجام میشوند، بیابید.
انواع مهارت های مفهومی؟
مهارت های مفهومی در نقش های مدیریتی مهم هستند. تفکر تحلیلی، تفکر خلاق، حل مسئله و کل نگری همه مهارت های مفهومی قابل توجهی هستند. در اینجا تعدادی از این مهارت های مفهومی را مختصراً شرح می دهیم:
مهارت های تحلیلی
قطعه های و اجزایی که تفکر تحلیلی را تشکیل می دهند عبارتند از پژوهش کردن، بررسی و مواجهه نقاد داشتن، تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات دریافتی، استدلال قیاسی و کل نگرانه.
تفکر تحلیلی به فرد این کمک را می کند تا مفاهیم پیچیده را به قطعات کوچک و قابل درک تجزیه کند. برای استفاده مؤثر از مهارتهای تحلیلی، ابتدا باید مسأله را درست شناسایی، باز و بررسی نمود سپس مناسبترین راه را برای رسیدن به گزینه های ممکن و مناسب را با درنظر گرفتن ریسک ها و مزایا و معایب آن تشخیص داد.
تفکر خلاق
تفکر خلاق، یکی دیگر از مهارت های مفهومی کلیدی است. هنگام مشاهده تصویر بزرگتر، متخصصانی که میتوانند از تفکر خلاق برای مشاهده هدف نهایی از دیدگاههای مختلف و طوفان فکری راهحلهای متعدد استفاده کنند، اغلب قادر به یافتن راههای جدید و مبتکرانه برای نزدیک شدن به موضوع هستند. ریز مهارتهای ذهنی دستیابی به تفکر خلاق عبارتند از بازطراحی، تفکر انتزاعی، ذهن باز و واگرا و برنامهریزی استراتژیک است. تفکر خلاق، شرط اصلی دستیابی به نوآوری و ارایه راه حل های نوآورانه است.
حل مسئله
مهارت حل مسئله از جمله مهارتهای لازم در هر صنعت و حرفهای است. این مهارت شامل توانایی تجزیه و تحلیل مسائل، شناسایی ریشه مشکلات و پیدا کردن راهحلهای مناسب است. فردی که این مهارت را به خوبی دارد، میتواند در مواجهه با چالشهای مختلف، راهحلهای نوآورانه ارائه داده و بهبودهای مداوم را ترویج کند. مهارت های حل مسئله به شما این امکان را می دهد که به طور موثر برنامه خود را دنبال کنید.
رهبری و تصمیم گیری
برای تصدی پست های رهبری، فرد باید دارای تفکر مفهومی باشد. مدیران استخدامی توجه ویژه ای به این موضوع دارند زیرا نامزدهای بالقوه برای یک پست مدیریتی احتمالاً با مشکلات حرفه ای مواجه می شوند که با وظایف مستقیم مطابقت ندارد. در عین حال، آنها به یک راه حل سریع و شایسته نیاز دارند. در مسائل پیچیده یا موقعیتهای غیرعادی، کارمند باید از قابلیتهای رهبری و تفکر مفهومیاش برای حل مستقیم مشکلات استفاده کند تا اینکه دچار مشکل شود زیرا هنوز آموزش ندیده است.
تفکر منطقی
توانایی تجزیه و تحلیل حجم زیادی از اطلاعات و تفکر منطقی به شما امکان موفقیت در زمینه های مختلف از بازاریابی گرفته تا حسابداری را می دهد. مهارت های تفکر انتزاعی همراه با یک رویکرد منطقی به شما این امکان را می دهد که بفهمید یک کسب و کار چگونه کار می کند، آیا به اهداف خود می رسد یا خیر، و چگونه بخش های مختلف کار می کنند. شناسایی استراتژیهای کلیدی و پیشبینی مؤثر آینده به شما امکان میدهد فرصتهایی برای بهبود آینده پیدا کنید.
چگونه مهارت های مفهومی خود را بهبود ببخشیم؟
مهارتهای مفهومی در مدیریت و سایر حوزههای مختلف کسبوکار برای موفقیت بلندمدت در مسیر شغلی انتخابی شما مهم هستند. شایان ذکر است که این توانایی ها در بدو تولد داده نمی شوند. مهارت های تصمیم گیری، گوش دادن فعال و سایر توانایی ها را می توان توسعه داد اگر به طور مداوم روی خود کار کنید. در این شرایط رعایت توصیه های زیر ضروری است:
زیاد بخوانید. این یکی از ساده ترین راه ها برای توسعه یا ارتقای مهارت های مفهومی شما به سطح بالاتر است. شما باید کتاب ها و مجلاتی را که بیشتر دوست دارید بخوانید و به دنبال اطلاعاتی باشید که ایده های انتزاعی را آشکار کند و تخیل شما را به چالش بکشد. به ویژه، بهترین راه حل، خواندن شعر است، جایی که معانی عمیق ولی پنهان را در خود دارد.
در تیم سازی شرکت کنید و یک گروه را رهبری کنید. یک مدیر اغلب با سناریوهایی روبه رو می شود که در آن شما باید از مهارت های مفهومی خود استفاده کنید. اگر می خواهید یک موقعیت مدیریتی به دست آورید، باید برای حل مشکلات متعدد آماده باشید و به سرعت اطلاعات بسیار زیادی را جذب کنید. همه اینها به شما امکان می دهد تا مهارت های مفهومی خود را تقویت کنید.
در هر شرایطی هوشیار بوده و ذهنی باز داشته باشید. ارزش این را دارد که موقعیت را از دیدگاه شخص دیگری ارزیابی کنید تا تصویر بزرگتر را ببینید و مهارت های فکری خود را بهبود ببخشید. توانایی برخورد با یک مسأله با ذهن باز در محیط حرفه ای و زندگی شخصی شما بسیار مهم است.
در زمینه تمرین مهارت های مفهومی خود می توانید در سمینارهای مختلفی شرکت کنید. برای توسعه مهارتهای خود، میتوانید به رویدادهای تخصصی مرتبط با کار یا موضوعاتی که بیشتر به آنها علاقه دارید بروید. به ویژه، میتوانید پیشنهادات دانشگاههای محلی را بررسی کنید تا ببینید آیا آنها قصد دارند سمینارهایی را برگزار کنند که دانشجویان آزاد میتوانند به زودی در آن شرکت کنند.
تعداد کمی از متقاضیان کار ترجیح می دهند مهارت های نرم و مفهومی خود را در رزومه خود درج کنند در حالی که کارفرمایان ترجیح می دهند شواهدی از مهارت های مفهومی آنها را ببینند. مهارتهای دوم به ویژه زمانی مهم هستند که شما در تلاش برای به دست آوردن یک موقعیت مدیریتی هستید و باید به مدیر و مسؤل بخش استخدام نشان دهد که یک مدیر شایسته هستید. مهارتهای مفهومی خوب میتواند به خوبی نتیجه دهد.
دیدگاهتان را بنویسید